10 gode råd til en mere plantebaseret hverdag


1. Tag det i dit eget tempo:

 - De færreste kan lave en livsstilsændring fra den ene dag til den anden. Lige nu virker det måske uoverskueligt, at vælge en masse plantebaserede fødevarer til, men så svært er det faktisk slet ikke. Allerede nu spiser du en del plantebaserede fødevarer du måske slet ikke engang tænker over. Jeg kan ihvertfald nævne: Ris, pasta, brød, frugt, grøntsager, chips, nødder, peanutbutter, syltetøj osv. 

 

2. Brug de sociale medier:

- Hop på Facebook og Instagram, og bliv medlem af veganske facebookgrupper, eller fyld dit Instagram feed med inspirerende veganske madbloggere. De sociale medier har virkelig gjort det nemt i dag - Der er så meget inspiration at hente derude!

 

3. Skift din mælk ud med plantedrik:

- Jeg gætter på, at du sikkert drikker enten kaffe eller the. Gør du ikke, kan du selvfølgelig bare se bort fra dette råd. En masse danskere drikker ihvertfald et par kopper kaffe i løbet af dagen, og mange af os putter også mælk i. Mælken er efter min mening en af de nemmeste ting at skifte ud med plantedrik i stedet. Der findes et hav af plantedrikke, så du kan både få havredrik, risdrik, mandeldrik, vaniljedrik, kokosdrik osv. osv. Jeg foretrækker selv havredrik (det gør de fleste), men prøv dig frem, og find den plantedrik du bedst kan lide. Jeg kan anbefale Naturli's havredrik, eller Oatly's barista havredrik, hvis du laver en god latte på maskine (fås dog kun i Irma på Sjælland).

 

4. Få styr på dine basisvarer:

- Ha' et skab fyldt med en masse basisvarer! På den måde kan du altid smække noget lækker mad sammen. Jeg elsker selv altid at have: Kikærter, bønner, røde linser, flåede tomater, kokosmælk, ris, pasta, havregryn, chiafrø, mandler, peanutbutter og havredrik. Det gode er, at det meste kan holde sig for evigt. Udover det, så er min fryser altid fyldt med frugt og grøntsager. Netop for altid at have muligheden for mættende smoothies, eller retter med en masse grøntsager.

 

5. Start derhjemme:

- Start med at spise plantebaseret derhjemme, og spis hvad du vil når du er ude. Er det muligt når du er ude, så GØR DET, men i de fleste tilfælde vil du opleve, at det kan være svært. Lad være med at blive irriteret over, at du fik spist noget animalsk til en festlig begivenhed med venner eller familie. Det med at spise plantebaseret ude skal nok komme med tiden, og når du er klar til at bede andre om at tage hensyn til dig, eller at medbringe din egen mad. Vær ligeglad med hvad andre tænker, og vær glad for din beslutning. Din krop, kloden og dyrene vil takke dig!

 

6. Få styr på vitaminerne:

- Køb dig en B12 spray. For at være på den sikre side, så er det et godt tilskud at tage, hvis du ender med at leve plantebaseret. Kødspisere kan dog også sagtens have B12 mangel, så det er altså ikke kun en situation som plantespisere kan ende i. Alle kan komme i vitaminmangel.

 

7. Spis hvad du plejer, bare i en vegansk udgave:

- Har du svært ved at undvære kød, så bliver det heller ikke noget problem. Vi lever nemlig i 2019, og der er kommet så mange erstatningsprodukter på markedet, som smager helt fantastisk. Mine egne favoritter er Like Meat (forhandles bla. i Meny, Bilka, Irma, Kvickly, og Føtex), og Hälsans Kök (forhandles i Rema1000). Er du ikke til at rende rundt ude i supermarkederne, så har nemlig.com både Like Meat og Hälsans Kök produkter samt en masse andet vegansk. De har faktisk et ret bredt udvalg.

 

8. Ha' overblik over din uge:

- Lav madplan til en hel uge ad gangen, og handl stort ind. På den måde sørger du for ikke at få puttet en masse unødvendige ting ned i din indkøbskurv. Mange tror det er dyrt at leve vegansk, men det behøver det altså slet ikke at være. Lever du af erstatningsprodukter kan det hurtigt løbe op, men sørger du for en sund og varieret kost med grøntsager, frugt, bælgfrugter osv., så kan det altså holdes helt fornuftigt.

 

9. Vær på forkant når du er på farten:

- Sørg for snacks! Især til når du er på farten. At leve plantebaseret bliver nemmere og nemmere for hver dag, men du kan aldrig være 100% sikker på, at kunne få noget. For ikke at havne i en irriterende situation (det var altid når jeg var sulten, og ikke kunne få noget, at jeg bandende den plantebaserede livsstil langt væk 😂), er det en god idé at være på forkant. Et bud på snacks kan være: Raw barer, saltede nødder, mandler og rosiner, frugt, dadelkugler (købe, eller hjemmelavet), små købe smoothies, riskiks eller gulerodsstænger du kan dyppe i humus. Og hvis det skal være i den lidt usunde ende, vil et bud være: Oreo's og Marabou XL cookie. Jeps, de er 100% veganske venner!

 

10. Udforsk byen for veganske muligheder:

- Tag ud og spis, og oplev hvor meget lækker vegansk mad du kan få. Download appen HappyCow, og find ud af hvor du i nærheden af dig kan spise på en 100% vegansk reastaurant, eller en restaurant med veganske muligheder. Jeg har selv været rigtig glad for appen - Især også i udlandet! Så selv på din sommerferie er det intet problem, at vælge vegansk.

 

Jeg håber rigtig meget, at du NU er et skridt nærmere på en mere plantebaseret livsstil hvad end du vil gøre det fuldt ud, eller bare har mod på det engang imellem. En god idé er at finde ud af hvad der har vækket din interesse for det veganske. Er det pga. dyrene, kloden, sundheden, eller måske noget helt andet? Det er en god idé at tage stilling til for lettere at bevare motivationen. Din familie og dine venner vil helt klart spørge dig hvorfor du tænker i de her baner, og så det jo meget rart, at have et svar klar.

Ønsker du lidt mere vejledning end jeg har kunne give her, eller ønsker du at udfordre dine nærmeste til en vegansk livsstil, så er det oplagt for dig/jer at prøve: Veganerudfordringen. De deler opskrifter, tips & tricks, og veganske coaches med dig/jer helt gratis! På den måde kan du kickstarte din veganske rejse.

Ellers er du/I mere end velkommen til at skrive til mig, hvis der skulle være noget du/I skulle være i tvivl om. Jeg hjælper mere end gerne.

- Frederikke